Många av mina coachingklienter är jäkligt uppstyrda personer. De är skickliga projektledare, väldigt bra på att tänka i förväg och planera, och har en oerhört problemlösande inställning till det mesta. Gör vad som behöver göras. Ordning och reda.
Det här gör dem framgångsrika och uppskattade på jobbet, men det är inte en strategi som fungerar när de dejtar. Det är nämligen viss skillnad på att vara chef/projektledare/säljare/teamansvarig, och att dejta.
Vid en försenad leverans på jobbet kan du ringa upp och sakligt fråga vad som hänt. Du har möjlighet att förhandla för att få igenom det som du skulle vilja ha. Det är också helt rimligt att du redan från början gör upp en plan över långsiktiga samarbeten så du vet exakt vad som gäller och vad ni kan vänta er av varandra. Dejting fungerar lite annorlunda.
TA AV DIG PROJEKTLEDARHATTEN NÄR DU DEJTAR!
När du dejtar behöver du ta av dig jobbkavajen och inse att det här inte handlar om struktur, projektplanering eller arbetseffektivitet utan om saker som känsla, närvaro, öppenhet, lekfullhet, sensualitet, glädje och tillit.
Jag vet att du väldigt gärna vill ställa frågor som “vill du fortsätta träffas?”, “när ses vi igen?”, “kommer det här bli seriöst?” osv. Raka frågor som kan besvaras med ja eller nej och ge dig en tydlig bild av den närmsta framtiden. För så funkar det på jobbet, och där har du alltid koll. Men du är inte på jobbet när du dejtar. Så bete dig inte som om du vore det, för det kommer inte funka.
Personen du dejtar är inte en kund, kollega eller anställd som du kan ställa krav på på det sättet. Det hen vill ha av dig är inte heller din duktighet, analysförmåga eller arbetsinsats. Dejting är inte en affärsuppgörelse, utan oerhört mycket mer subtilt och nyanserat än så.
VAR EN SLACKER ISTÄLLET!
Istället behöver du bete dig som en rätt dålig anställd. Någon som bryr sig mer om att det känns bra att vara på jobbet än att varenda deadline hålls. Någon som prioriterar samvaron med kollegorna högre än att alla uppgifter blir perfekt gjorda. Någon som sprider skön stämning på kontoret och inte tar så himla allvarligt på allt.
För dejtande handlar inte om perfektion och prestation, det handlar bara om hur det känns och om att sprida god stämning och skapa givande relationer. Var gärna världens bossbabe på jobbet men se till att du inte blir den strikta chefen som kommer in i fikarummet och dödar stämningen i ditt eget kärleksliv.
* * *
Ladda ner Happy Datings minipodd och signa upp dig på nyhetsbrevet här: