Mediaförfrågningar

Hej där journalist/producent/innehållsplanerare!

Jag medverkar ofta som dejtingexpert i media och eftersom jag får många förfrågningar och vet att din tid är dyrbar vill jag dela några ord om hur jag resonerar kring att medverka i media.

Det korta svaret är att det gör jag gärna, så länge ämnet är intressant, relevant och går djupare än “do’s and dont’s på första dejten”, “bästa tinderprofilen”, “bästa flirtstället” osv. Det finns nämligen så himla mycket som är mer relevant för dina läsare/tittare/lyssnare/följare att lära sig om.

Efter att ha coachat över 1000 singlar har jag stenkoll på vad de kämpar med och undrar över = klickar på så låt oss skapa fantastiskt innehåll genom att dra nytta av det och gå djupare, utan att för den sakens skull bli pretto och tappa klickbarheten. Några exempel finns här, här och häroch ännu mer här.

Här är några exempel på ämnen som engagerar:

Dejting fatigue – dejtingapparna har gjort det enklare än nånsin att hamna på en första dejt, men sen då? Många är extremt trötta på att dejta för det känns som att sitta på samma arbetsingervu om och om igen och leder aldrig någonstans. Så bryter du mönstret.

Är gräset grönare på andra sidan? – Det pratas mycket om att det digitala dejtandet skapat en känsla av att det alltid finns något bättre runt hörnet. Min erfarenhet efter att ha coachat över 1000 singlar att är att motsatsen är ett betydligt större problem; de flesta tror inte att det de längtar efter ens existerar och nöjer sig i alldeles för stor utsträckning

Nej, du ska inte ”ge alla en chans” – De kan kännas empatiskt att inte döma människor för fort eller dra förhastade slutsatser av ett första intryck men det är ett jättestort problem att många inte ens tar reda på vem de går på dejt med utan bara ”ses för att känna av stämningen” med nästan vem som helst som frågar. Detta är ett enormt slöseri med tid som leder till dåliga dejter och akut dejtingtrötthet.

Övertänkande, ovisshet och kontrollbehov – att dejta innehåller ofrånkomligen ett visst mått av ovisshet, men många mår extremt dåligt av att inte veta vad den andra personen tänker och känner eller när de ska ses igen, vilket skapar dysfunktionella kontrollbeteenden, leder till extremt övertänkande och saboterar dejtingprocesser som annars hade kunnat fungera hur bra som helst. Jag förklarar fenomenet och ger tips på hur du blir bättre på att hantera ovisshet.

Duktighetsdejtande – Att vilja göra ett gott intryck när du dejtar är helt naturligt, men många fastnar i att vara ytligt, artigt och nästan professionellt trevliga när de går på dejt, istället för att vara varma, personliga, sårbara och autentiska. Duktighetsdejtandet är ett kontrollbeteende som skapar avstånd istället för närhet, men det är det enda sätt många känner till för att bli omtyckta. Tyvärr funkar det jättedåligt och jag pratar gärna om hur du kan förhålla dig till din dejt istället för att skapa den typ av kontakt som du söker.

Dejtar du bara bad boys, workaholics och emotionellt otillgängliga personer? – Vi dras inte till det vi vill ha utan till det vi känner igen, vilket för många tyvärr innebär att de gång på gång hamnar på dejt med personer som sårar dem på exakt samma sätt som många gjort tidigare. Steg ett är att känna igen och välja bort den typ av person som det uppenbarligen inte funkar med. Därefter behöver du lära dig hur man umgås med människor som inte beter sig så.

Ghostad igen? Så här bryter du mönstret! – Ghostande är ett jäkla oskick men väldigt vanligt. Däremot händer det inte alla. Vissa råkar ut för det betydligt mer än andra och ofta finns det omedvetna mekanismer bakom den här dynamiken som ställer till det. Låt oss lyfta upp dessa saker till ytan så du slipper dejta i en spökstad.


Det enda kämpande singlar vill veta är “vad ska jag göra?” och jag är expert på att ge människor superkonkret kunskap baserad på psykologin bakom vad som får dejtande att fungera. Jag bidrar gärna med min specialistkunskap för att vässa dina vinklar och idéer, eller spånar fram nya tillsammans med dig. Efter flera år som frilansjournalist har mina artiklar om dejtingpsykologi publicerats i över 20 tidningar och magasin, så jag har god koll på vad som funkar.

Hör av dig så skapar vi unikt och verkligt engagerande innehåll om dejtande, som går djupare än quick fix-tips, engagerar din publik på riktigt och sticker ut i mediabruset.

Dagens Nyheter
TV4 Nyhetsmorgon
Metro

Veckorevyn

Modern Psykologi
Expressen
Aftonbladet
Podd: Så kan det gå

ELLE
P4 Extra

Scroll to Top