Se mig! Jag finns bara när du ser mig!

Använder du Tinder som en emotionell snuttefilt? Swipar när du har en dålig dag för att få kicken av att matcha med någon?

Chattar du med personer du egentligen inte är intresserad av för att du behöver känna att någon vill ha dig?

Fiskar du efter komplimanger för att du bara känner dig bra när andra säger att du är bra?

Skickar du sexiga bilder, eller är mer sexuellt öppen än du egentligen skulle föredra för att du behöver kicken av att känna dig åtrådd?

Är du ibland mer intresserad av bekräftelsen än av personen du får den av? Med andra ord, skulle du vara lika nöjd om bekräftelsen kom från någon annan?

Allt det här har som gemensam nämnare att du behöver någon annan för att tillfredsställa dina emotionella behov.

Jag har tidigare gjort en Youtubevideo om bekräftelse, och i det här inlägget vill jag prata närmare om vad bekräftelsesökandet egentligen handlar om.

Och framför allt vad du kan göra åt det.

ÄR DU I KONTAKT MED DIG SJÄLV?

Många som har så här starkt behov av yttre bekräftelse känner sig väldigt tomma utan. Det är nästan som att de inte kan känna att de existerar om inte någon annan tittar på dem. Det finns ofta ett samband mellan ett stort bekräftelsebehov och att vara “jag-svag”, alltså inte ha en särskilt tydlig bild av vem man är. Därför känns det nästan som att man inte existerar om inte någon annan kan bekräfta ens existens och säga att man är bra.

Bekräftelseknarkare tvivlar ofta på sig själva, anpassar sig mycket och relaterar egentligen inte alls till andra människor på ett djupare sätt utan använder dem för att spegla sig i. Och det beror just på att de inte kan se sig själva utan att använda en annan människa som spegel.

Att vara bekräftad utifrån blir ett plåster på såret av att inte kunna uppleva sig själv från insidan och vara i kontakt med sig själv.

I själva verket hör detta ihop med ett gammalt mönster av att till och med vända sig bort från sig själv. För att kunna skapa en sund självbild behövde du som barn omges av människor som är nyfikna på dig och hjälper dig att förstå vem du är. Utan det kommer livet istället bli en jakt på facit utanför dig själv.

Detta blir också vägen till att hantera oönskade känslor.

Så fort en jobbig känsla dyker upp riktas uppmärksamheten direkt mot någon annan som kan ta bort den jobbiga känslan. Du känner ju inte dig själv tillräckligt väl för att ta hand om det som blossat upp inom dig. Istället kallar du in någon annan som kan fixa det för en liten stund genom att bekräfta dig.

Det funkar för stunden, men är verkligen inte hållbart i längden.

VAD ÄR DET SOM SKAVER?

Vägen ut ur det här mönstret är att göra tvärtom: att vara nyfiken på din egen inre värld.

När en känsla kommer, stanna upp och utforska den:
“Vad är det jag upplever just nu?”
“Vad är det jag längtar efter egentligen?”

Bekräftelse är bara ett tillfälligt plåster på såret; det är ju inte vad du egentligen vill ha. Bara en inlärd nödlösning på problemet.

Den som inte är van vid att utforska sina känslor saknar förmåga att bedöma nyanserna och fastnar direkt i gamla hjulspår som bara säger “nåt känns fel – bäst att matcha med nån/få en komplimang/dela en sexig selfie så det känns lite bättre”.

Genom att göra så går du miste om informationen din känsla har till dig. Kanske är du rädd, känner dig ensam eller orolig. Det är i så fall viktigt att veta. Men det kan också vara att du bara är trätt, haft en jobbig dag eller känner dig törstig. Saknar du medvetenhet om vad du egentligen behöver blir det naturligtvis väldigt svårt att tillgodose dina behov.

Det är komplicerat nog i sig, men ännu krångligare blir det när din enda källa till en stunds emotionellt lugn och trygghet ligger utanför dig själv.

Därför vill jag nu lära dig att ta de första stegen mot att skapa det på egen hand.

SÄTT ORD PÅ DIN LÄNGTAN

Det du förmodligen längtar efter egentligen är att verkligen känna dig sedd och förstådd. Att uppleva närhet, kontakt och gemenskap. Ironiskt nog blir det helt omöjligt så länge du manipulerar människor för bekräftelse istället för att verkligen visa vem du är och vad du känner.

Men det förutsätter naturligtvis att du själv är medveten om vem du är och vad du känner. Därför vill jag att du provar att stå emot impulsen att få någon annan att göra dig trygg och tittar inåt istället. Var nyfiken på dig själv. Vad är det du upplever när bekräftelsebehovet sätter in?

Kan du identifiera var i kroppen du känner obehaget? Kan du sätta ord på vad du längtar efter? Kan du stanna kvar i upplevelsen här och nu istället för att springa ifrån den, övertänka eller distrahera dig? Kan du stanna hos dig själv istället för att försöka få någon annan att “fixa” känslan?

Det kan kännas både ovant och obehagligt att stanna med det som skaver, men det är där nyckeln finns. Allt annat är som att ignorera röda lampan på bilens instrumentbräda. Det är inte farligt att den lyser, men det kan bli farligt om du ignorerar den. Och precis likadant är det med dina känslor.

De bär på viktig information om vem du är och hur du upplever saker. Så börja öva på att stanna med dem och lära dig förstå dem istället för att överge dig själv när du har det som jobbigast.

NÅGOT BÄTTRE ÄN BEKRÄFTELSE

När du vet vad som skaver och vad du längtar efter blir det lättare att hitta andra vägar till att lösa det än genom bekräftelse. Om du märker att du ofta känner dig ensam kan det till exempel vara klokt att reflektera över hur du kan skapa nya sociala sammanhang i ditt liv.

Du kan börja dansa en gång i veckan. Gå med i en facebookgrupp för nya kompisar. Engagera dig politiskt. Läsa en bok om vad som skapar verklig kontakt (istället för bara bekräftelse). Prioritera att träffa dina vänner oftare.

Allt detta går du miste om ifall du bara jagar bekräftelse på Tinder för att lösa problemet för stunden istället för på djupet.

Det absolut bästa med det här är att när du lärt dig att förstå, tolka och uttrycka dina behov för dig själv kan du också börja dela dem med andra.

Föreställ dig skillnaden när du kan säga till en vän eller någon du dejtar “just nu känner jag mig ensam. Kan jag ringa dig och prata en stund?” och sen ha ett nära samtal om vad du verkligen känner, istället för att ta manipulativa omvägar där du diffust och ytligt frågar vad personen gör, ger en smörig komplimang för att få en tillbaka eller skapar drama för att någon ska tyska synd om dig.

Lite snabb bekräftelse kommer inte locka längre när du lärt dig att skapa autentisk kontakt med först dig själv och sedan med andra.

NYA BETEENDEN SKAPAR NYA RELATIONER

När du kan uttrycka dina känslor och behov på ett äkta sätt kan du också få det stöd du verkligen behöver. När du dessutom börjar ha relationer med människor som också behärskar detta kommer det vara som att leva i en helt ny värld.

Istället för att jaga bekräftelse från personer du egentligen kanske inte ens bryr dig särskilt mycket om, respekterar eller gillar (vi har ofta överseende med väldigt mycket så länge vi får den där bekräftelsekicken) kommer ditt liv vara fyllt av människor som kan se och förstå dig på riktigt.

Och du får, kanske för första gången nånsin, möjligheten att relatera till andra människor baserat på glädjen i att dela vilka ni verkligen är, vilket är något helt annat än att ha relationer som baseras på vad ni kan få av varandra.

Känner du igen dig lite för väl i det här blogginlägget och vill ha hjälp med att bryta mönstret? Läs om dejtingcoaching här!


Föregående
Nästa

Kommentarsfältet är stängt.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng