Vad gör du för att slippa känna jobbiga känslor?

Undviker du jobbiga känslor när du dejtar? Här är 8 kännetecken:

1.
Du vill veta att den andra personen är intresserad innan du släpper fram dina egna känslor.

2. När något känns jobbigt tänker du överdrivet mycket på det för att försöka bli av med känslan.

3. Du försöker ”tänka realistiskt” för att minska risken att bli besviken.

4. Du hittar fel på alla du dejtar och övertygar dig själv om att det ändå inte finns någon som är intressant.

5. Du undviker att visa intresse, vara personlig, ta initiativ, ge komplimanger och visa uppskattning eftersom det skulle kännas för jobbigt om det inte blev besvarat.

6. Du tänker att personer som verkar spännande säkert ändå inte skulle vilja vara med dig och prövar inte ens att ta ögonkontakt, högersvepa eller säga hej.

7. Du dras bara till otillgängliga personer (upptagna, bor långt ifrån dig, arbetsnarkomaner) eller dejtar bara ytligt så det aldrig riskerar att bli något seriöst som skulle kännas jobbigt att förlora.

8. Du äter, shoppar, spelar, dricker, tränar eller arbetar för mycket för att slippa känna jobbiga känslor kopplat till dejtandet.

DEN EMOTIONELLA PÅ/AV-KNAPPEN

En anledning till att vi ofta tänker för mycket när vi dejtar är att det fungerar som ett kompensationsbeteende för att slippa känna jobbiga saker. Många bär på en rädsla för att bli övermannade av sina egna känslor, vilket de facto är vad som händer exempelvis när du får dejtingpanik. När det är för jobbigt att känna stänger vi av känslorna och börjar grubbla, analysera och övertänka istället.

Många med dejtingpanik saknar dynamik i sina känslor; de känner antingen inget alls eller har full panik. Små obehagskänslor och varningssignaler ignoreras och läggs på hög tills allt exploderar i panik. Det ökar av förståeliga skäl rädslan för att känna eftersom det är så fruktansvärt obehagligt att uppleva sådan panik.

För att undvika det stänger vi av ännu mer, och kan därefter bara känna ännu mer extrema saker. Och det gäller även personer som inte har dejtingpanik utan bara vill undvika att bli sårade, nobbade och känna sig bortvalda.

Den här emotionella på/av-effekten är vanlig hos personer som inte har lärt sig att möta sina känslor på ett konstruktivt sätt, vilket de festa av oss inte har.

Dina föräldrar hade förmodligen ingen som lärde dem heller så de kunde inte lära dig, och vi får inte lära oss att möta våra känslor varken i skolan eller någon annanstans.

Trots att känslor är en stor och viktig del av att vara människa, och en helt avgörande del av att dejta och ha en kärleksrelation, är det något många av oss lägger massor av energi på att dölja, skämmas för och hålla tillbaka. Ett sätt att göra det är just att övertänka.

Tankar och känslor fungerar nämligen lite grann som gas- respektive bromspedal och kan slå ut varandra. Dina känslor kan utan problem köra över dina tankar, till exempel när du blir väldigt rädd eller orolig. Men du kan också överrationalisera så mycket att du inte längre kan bedöma hur något känns.

VAD GÖR DU FÖR ATT SLIPPA JOBBIGA KÄNSLOR?

Hela poängen med att dejta är ju att träffa någon att känna något för. Därmed är det ganska kontraproduktivt att sätta i system att inte känna dina känslor, inte sant? Det saboterar människors dejtande, men det får också konsekvenser i våra liv i stort om vi stympar våra känslor.

Oviljan att känna saker ligger bakom alla möjliga typer av beroenden och dysfunktionella beteenden. Vissa jobbar eller dricker för mycket, shoppar skor, äter choklad eller knarkar bekräftelse på Tinder. Andra skjuter heroin, scrollar på Instagram, porrsurfar, övertränar, spelar World of Warcraft eller blir besatta av sin vikt.

Vi är mästare på att hitta sätt att döva de känslor vi inte står ut med. Vi tar till de knep vi känner till och har tillgång till för att skapa en kort stunds sinnesro eller ångestdämpning, oavsett vilka bieffekter och negativa konsekvenser som kommer på köpet. Vi gör alla så gott vi kan för att för en liten stund må bättre.

Det fina är att sådana mer eller mindre destruktiva lösningar bara lockar när vi inte känner till något bättre sätt. Om vi haft tillgång till något som kunde få oss att slippa jobbiga känslor för en stund (eller alltid) utan att det också förstörde vår kropp, vårt liv eller våra relationer, då vore valet ganska enkelt, eller hur?

Så fort du känner till något som gör dig lugn utan negativa effekter finns ingen anledning att gå tillbaka till det sämre alternativet. Människor beter sig bara destruktivt när de upplever brist på bättre alternativ. Med andra ord, du övertänker för att att undvika jobbiga känslor eftersom du inte känner till något bättre sätt.

Det här blogginlägget är ett urdrag ur boken Dejting börjar med dig! Vill du lära dig bättre sätt att hantera jobbiga känslor än att övertänka och stänga av dem? Läs boken!

Vill du ha personlig hjälp med att förstå dina känslor, befria dig från dejtingpanik och dejta bättre?  Boka plats för dejtingcoaching med start i Januari 2019 här.

Föregående
Nästa

Kommentarsfältet är stängt.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng